چگونه فرم پروپوزال دانشگاه را تکمیل کنیم ؟

فرم طرح های پروپوزال دانشگاه های مختلف و نمونه فرم های طرح تحقیق یک ساختار ویژهای دارند که از بیان مسئله شروع می شوند و در ادامه با طراحی تحقیق و اهمیت و ضرورت و فرضیه و سوالات و اهداف و روش تحقیق و جنبه نوآوری می توانند ادامه پیدا کنند . باید دقت کنیم که پیشینه تحقیقی که می نویسیم تمامی پیشینه های جدید و قدیم مطالعه را تا حداقل ۵ سال پیش در زمینه ی تحقیقات فارسی و انگلیسی در بربگیرد . هرچه تحقیقاتی که سرچ میکنیم و جستجو میکنیم جدیدتر باشند و آنها را استخراج کنیم و در فرم پروپوزال بیاوریم این نشان دهنده این است که آگاه هستیم که در زمینه ی موضوع انتخابی چه تحقیقاتی تا کنون انجام شده ؟ و چه محققانی چه جنبه هایی از موضوع را کار کردند ؟ و چه پیشنهاد هایی برای مطالعات آینده دارند ؟
در زمینه گردآوری داده ها و اطلاعات لازم باید ابزارها کاملا مشخص بشود ، اگر پرسشنامه ی استاندارد داریم اسمش را بنویسیم ، روایی پایایی که قبلا برای آن گرفته شده ، پایایی به چه روشی ، آیا از آلفاکرونباخ استفاده شده و آن را چند گزارش کردند ؟ روایی اش توسط چه کسانی تایید شده است ؟ اگر پرسشنامه محقق ساخته داریم حتماح تما مبنای طراحی پرسشنامه و الگوهایی که مورد استفاده قرار گرفتند بیاید ، روایی پایایی اش باید در جداول گوناگون برای این تحقیق گزارش بشود .
برای تحلیل داده ها حتما از آزمون های معاصر استفاده بشود با توجه به نرمال بودن یا نبودن داده ها و در این زمینه حتما با یک آنالیزور خوب مشورت بشود . در مورد پروپوزال دیگر ارائه یافته و نتایج تحقیق فعلا نداریم و باید کار انجام بگیرد ، به همین منظور باید محدوده موضوع تعیین بشود ، بیان روشنی ازفرضیه ، سوال و اهداف داشته باشیم . به طور کلی تبیین و تعریف مسئله و جستجو برای یافتن پاسخی برای سوالات آن از جمله کارهایی هست که بسیار بسیار مهم است . نمونه گیری باید با روشهای مناسب انجام بگیرد ، جامعه ای که محقق برای مطالعه انتخاب کرده با توجه به نوع موضوع باید حتما به نظر استاد راهنما برسد و استاد راهنما آن را تایید کند . حتما باید تعداد نمونه ای انتخاب بشود که از فرمول های مناسب مثل جدول کرجسی مورگان یا فرمول کوکران این تعداد انتخاب بشود و پرکردن پرسشنامه ها یا انجام مصاحبه در روشهای پیمایشی باید با دقت تمام انجام بگیرد . هماهنگی در این کار بسیار مهم است و در بعضی مواقع دیده شده که دانشجو از پس کار بر نمی اید یا هماهنگی های لازم انجام نمیشود ، در این زمینه استاد راهنما میتواند کمک های بسیاری بکند و دامنه بررسی های خودش را یک مقدار توسعه بدهد دانشجو و نسبت به انتخاب شیوه ی نمونه گیری دقیق و درست با استاد راهنما در زمینه کیفی یا کمی و گزینه های مختلفی که دارد تحقیق های خوبی انجام بدهد تا بتواند روش درستی را انتخاب بکند . برای مشاوره انجام پایان نامه ، پروپوزال به طورکلی کارگاه های پروپوزال نویسی درفاصله های زمانی مختلف برگزار می شود که در این زمینه می توانیم کارهایی که برای افراد مختلف دشوار است در این کارگاه یاد بگیرد ، تجربه کند ، با پروپوزال های مختلف در رشته های مختلف آشنا بشود ، اینکه کدام بخش ها را چطور پر می کنند ؟ و تجربه لازم را کسب کند . بسیاری از دانشجویان ارشد و دکتری مدیریت برای انجام پروپوزال و پایان نامه نیاز به جمع آوری و پردازش بسیاری از اطلاعات در مورد پیشینه موضوع خواهند داشت و در این زمینه باید برنامه ریزی های دقیقی را برای فعالیت ها تا زمان نگارش انجام بدهند که بتوانند بر آن اساس وقت دفاع بگیرند و در دفاع هم در پاسخگویی به داوران و سوالات موفق عمل کنند . اینکه چه فعالیت هایی را در حوزه موضوع و انجام پروپوزال در رشته ای مثل مدیریت باید انجام بدهیم ، همگی قدم به قدم توسط استاد راهنما تعیین میشود و در دانشگاههای مختلف مثل دانشگاه تهران ، تبریز ، اصفهان ، مشهد این می تواند کاربرد داشته باشد . البته همیشه در پروپوزال ها محدودیت های تحقیقی هم قید میشود که نقشی بر روی مطالعه خواهند داشت و این محدودیت ها اعم از محدودیت های مالی ، زمانی و موضوعی و متغیری در بعضی مواقع میتواند خیلی بزرگتر و پیچیده تر باشند ولی انجام روش های تحقیقاتی گوناگون با الگوهای جدید مطالعاتی که وجود دارد میتواند به دانشجو کمک کند که این محدودیت ها را کم کند و بر بعضی از آنها غلبه کند .

چگونه فرم پروپوزال دانشگاه را تکمیل کنیم ؟