دستور زبان ، قالب و طرح بندی در انجام رساله دکتری روانشناسی

دستور زبان ، قالب و طرح بندی در انجام رساله دکتری روانشناسی

انجام رساله دکتری روانشناسی

رساله دکتری روانشناسی ، یک پایان نامه جامع و کامل در حوزه های مختلف روانشناسی است که دانشجویان دوره دکتری برای دریافت مدرک ، ملزم به انجام آن هستند . معمولاً پایان نامه های دکتری روانشناسی از به روزترین و جدیدترین موضوعات جامعه استخراج می شوند و علاوه بر اینکه جذاب و کاربردی هستند ، به طور تخصصی به بررسی یک یا چند مشکل در جامعه در قشرهای مختلف می پردازد . انجام پایان نامه دکتری روانشناسی در تمام جوانب دارای اهمیت است . در این مطلب با نحوه انتخاب موضوع رساله دکتری در گرایش های این رشته دانشگاهی آشنا خواهیم شد .

رساله دکتری روانشناسی ، چه موضوعاتی از جامعه را شامل می شود ؟

علم روانشناسی به بررسی عوامل رفتاری ، ذهنی ، واکنش های روحی ، فنون گفتاری و عملی افراد در جامعه می پردازد . در علم روانشناسی ، یک فرد ، عوامل مؤثر بر زندگی او و تمام ویژگی های رفتاری و طرز فکر او به طور کامل و از جنبه های مختلف مورد مطالعه قرار داده می شوند . این رشته در مقاطع دکتری به ویژه از محبوبیت زیادی برخوردار است چرا که دامنه مطالعاتی آن بسیار گسترده و متنوع می باشد. انجام رساله دکتری روانشناسی دقیقاً به مطالعه و تحقیق در این حوزه ها مربوط می شود .

به طور کلی موضوعاتی را که می توان برای رساله دکتری روانشناسی انتخاب کرد و در جامعه، بیشتر مورد توجه قرار دارند عبارتند از: موضوعات حوزه خانواده و رفتار در خانواده، موضوعات مرتبط با عوامل اقتصادی در جامعه، موضوعات مرتبط با هویت ، رفتار و طرز نگرش به جهان هستی ، بررسی هر یک از ویژگی های فردی به طور جداگانه مانند محبت ، پرخاشگری ، عدم اعتماد به نفس و … ، حوزه های هوش و استعداد ، موضوعات مهم در زندگی زوجین ، بررسی رفتارهای کودکان ، نوجوانان یا حتی میانسالان و … .

انجام رساله دکتری روانشناسی در دانشگاه های کشور در حال حاضر در ۴ گرایش اصلی با عناوین روانشناسی عمومی ، روانشناسی بالینی ، روانشناسی سلامت و علوم اعصاب شناختی ، اجرا می شود . هر یک از این گرایش ها به حوزه ای خاص از علم روانشناسی ارتباط دارند . به طور مثال ، پایان نامه های دکتری در حوزه علوم رفتارهای اجتماعی ، جمعیت ، عواطف و احساسات به گرایش روانشناسی بالینی و عمومی مربوط می شود .

چگونه برای انجام رساله دکتری روانشناسی اقدام کنیم ؟

اولین گام برای انجام پایان نامه دکتری روانشناسی ، انتخاب موضوع است . وقتی دانشجو حوزه تحقیقاتی رساله دکتری روانشناسی را تعیین کرد باید یک یا دو استاد راهنما برای خود انتخاب کند . طرح اولیه رساله دکتری یا همان پروپوزال روانشناسی باید طبق اصول و قوانین دانشگاه در گروه تحصیلات تکمیلی کامل و به بخش مربوطه ارائه گردد .

پس از اینکه پروپوزال رساله دکتری روانشناسی توسط اعضای هیئت علمی و کارشناسان ، تأیید شد ، دانشجو می تواند مراحل انجام پایان نامه دکتری روانشناسی را از ابتدای تحقیق ، تحت نظر استاد یا اساتید راهنما آغاز کند . آنچه در مراحل مختلف رساله دکتری روانشناسی در تمام گرایش های این رشته اهمیت دارد این است که ارتباط مداوم دانشجو و استاد راهنما علاوه بر تسریع در انجام پایان دکتری روانشناسی ، می تواند باعث شود بهترین نتایج و معتبرترین مقالات را از متن رساله دکتری استخراج نمود . اگر دانشجویان از ابتدای تحقیقات ، اصولی و با برنامه ریزی پیش بروند قطعاً به نتایج دلخواه و البته مطلوب خواهند رسید .

رساله هایی که مشکل دستور زبان یا قالب یا موارد ساختاری دارند در رشته ای مانند روانشناسی خیلی مورد توجه قرار نمی گیرند . بنابراین داشتن این اصول به ما کمک می کند تا بتوانیم برای پایان نامه های دکتری دقت بیشتری به خرج دهیم :

املا و دستور زبان

املای تمام واژه ­های پایان­ نامه خود را از جمله آنهایی که در کتاب­ شناسی­ تان آمده ­اند را با استفاده از یک چک­ کننده­ی املای خوب ، بررسی کنید . همواره از املای صحیح زیبای فارسی استفاده کنید . در مورد این که کدام املای «organize» یا «organise» درست است سردرگمی وجود دارد . در این مورد ، املای فارسی با توجه به موقعیت ، هر دو را مجاز می­ داند (۲۶، صفحه ۲۳۹). تنها استثنا در مورد واژه ­هایی مثل «surmise» هستند که هرگز ابدا با «z» نوشته نمی­شوند . ثابت قدم باشید ، یعنی بعد از انتخاب دیگر در رساله دکتری روانشناسی خود ، از  «organize» و «organise» با هم استفاده نکنید . همچنین توجه کنید که اکثر برنامه ­های بررسی کننده­ ی املای کلمات از توصیه­ های اساتیدی مثل گُورز (۲۶) اطلاع ندارند . اگر بررسی­ کننده­ی املای کلمات شما نمی ­تواند واژه­ های تکراری مثل «the the» را حذف کند،برنامه ساده­ای بنویسید که شما را از آن آگاه کند . همچنین بررسی کنید جایی که منظورتان «an» بوده است «and» ننوشته باشیدو بر عکس . چنین خطاهایی به وسیله برنامه بررسی­ کننده املا مشخص نمی­شود . مراقب برنامه های کنترل­ کننده­ ی دستور زبان باشید : من به آنها اعتماد ندارم .

اگر خطاهای املایی خیره ­کننده­ای در پایان ­نامه ­تان باشد ، کارشناسان و آزمون­گرها به این نتیجه می­رسندکه آن یک «پایان ضعیف» است و امتیاز بالایی برای ارائه­ اش نمی ­دهند . بنابراین زمانی که صرف بررسی املا و دستور زبان می­شود زمان مفیدی است .

– سبک : طرح­ بندی

طرح ­بندی ، بسته ­بندی و قالبی برای پایان­ نامه و رساله دکتری روانشناسی شما است . یک قلم (فونت) مناسب و حاشیه­ های کافی ، پایان ­نامه شما را از نظر بصری جذاب می­کند . قرارداد و قانون ، انتخاب یک فونت سریف (مثل Times Roman) برای متن اصلی و فونت سانز سریف (مثل Helvetica) برای متن درون نمودارها است . فونت زیرنویس تمام تصاویر باید با متن اصلی یکسان باشد و ترجیحا با اندازه کوچک­تر . جزئیات طرح ­بندی پایان­ نامه روانشناسی در ادامه می ­آید .

  • قالب

قوانین حاکم بر اندازه کاغذ ، اندازه حاشیه ­ها و … با سازمان و دانشگاه متفاوت است . در UWA، قوانین برای پایان­ نامه مهندسی با قالب رساله دکتری در آنجا که حاشیه اضافی برای شیرازه پایان ­نامه  در سمت چپ قرار می­ گیرد ، هماهنگ است . در سال ۲۰۰۰، پایان­ نامه باید شامل موارد زیر باشد :

این­ها به یک واحد محدود نمی­ شوند . آنها باید با فاصله خطوط ۱٫۵ یا ۲ روی کاغذ A4 با حاشیه ۴ سانتی­متری در سمت چپ نوشته شوند . حاشیه در سایر لبه ­ها باید ۲ سانتی­متر باشد . نوشتن در هر دو سمت ترغیب­ کننده است و حاشیه ­ها باید به صورت آینه ­ای تکرار شود(۲).

قوانین دقیق و صحیح با زمان تغییر می­کند و دانشجوی علاقمند به وب­سایت مراجعه می­کند (۲).

– پردازشگر واژه در مقابل زبان نشانه ­گذاری

تا سال­ های ۱۹۸۰، نوشته­ ها و نمودارهای پایان­ نامه دست­ نویس بودند . این وضعیت با ظهور رایانه­ های شخصی تغییر کرد . شما اکنون پایان ­نامه خود را در یک رایانه می­نویسید و از یک برنامه پردازش­گر واژه و سند استفاده می­کنید تا رساله دکتری کامل تولید کنید. Microsoft Word و Corel WordPerfect مثال­هایی از برنامه ­های پردازش­گر واژه WYSIWYG [1]هستند ، در حالی که TEX وLATEX  نمونه­ هایی از زبان نشانه­ گذاری هستند که در سیستم پردازش سند استفاده می­شوند . اگر شما تفاوت بین این دو را ندانید ، شما باید قبل از انتخاب آگاهانه در مورد اینکه کدام مناسب است ، برای فهمیدنش در وب جستجو کنید . از آنجا که اولویت مشخصی دارم از مشاوره خودداری می­کنم .

– نمودار ها و جدول­ ها

بنا بر ماهیت خود ، نوشته علمی شامل استفاده ­ی محتاطانه از نمودارها و جدول­ هاست . برای بیان نتایج خودچه وقتی از نمودار و چه وقتی از جدول استفاده می­کنید ؟

یک جدول یک انتظار منظم را به دنبال دارد . بنابراین در حال حاضر با این اوصاف در یک جدول ضعیف ، داده ­های عادی باید ارائه شود . مطمئن شوید که متغیرهای شما در ستون­ های متفاوت هستند . ردیف­ های شما برای هر ستون مربوطه باید مشاهدات مختلفی از متغیرهای مربوطه را ارائه کند .

یک نمودار باید به یافته ­های موجود یا جذاب و نتایج غیر منتظره اختصاص داده شود . گرایش­ ها ، خروج ازگرایش ­ها ،  رفتارهای نمایشی متغیرها و …گزینه­ های خوبی برای نمودارها هستند .

زیرنویس و عنوان نمودارها و جدول­ها را طوری بنویسید که انگار قرار است به خودی خود ، مستقل از متناصبی ، و توسط خواننده­ای که تنها می­خواهد نگاهی گذرا به کارتان بی اندازد ، خوانده شود . جاسازی توضیح و تفسیر یک نمودار در جایی از متن رساله دکتری که خواننده در جستجویش باشدمناسب نیست .

در متن خود ، به نمودارها و جدول­ها ارجاع دهید مخصوصا در بخش ­هایی که نتایج خود را ارائه می­ دهید و در موردش بحث می­کنید .

دسترسی ساده وسریع به نرم ­افزاهای گرافیکی نباید شما را تحریک کند تا هر چیزی را بدون تردید و تمامابه صورت تصویری ارائه کنید . تاکید ، به درستی صرفه جویانه و انتخابی صورت می­گیرد ؛ و شامل کاربرد نمودارها و حروف به صورت ایتالیک و پر رنگ است .

سه کتابی کهراهنمایی مفیدی به ارائه­ ی نمودارها و جدول­ ها می­کند منابع شماره­ ی ۱۸،۴۲ و ۴۳هستند .

  • جدول محتویات، کتاب­شناسی و فهرست مطالب

با استفاده ازبرنامه­ های پردازشگر سند و واژه ، تسهیلاتی برای تولید خودبخودی جدول محتویات ، کتاب­شناسی و فهرست مطالب وجود خواهد داشت . چگونگی استفاده از آنها را بیاموزید و خودتان را از بار ساماندهی­ ای که شما را به سمت شماره­ گذاری دستی منابع ، تصاویر و … می­برد ، رها کنید . وقت شما ارزشمند تر از این است که آن را صرف توجه به چنین جزئیاتی کنید .

– نتیجه ­گیری

اگر بدانید چگونه بنویسید ، نوشتن یک پایان­ نامه خوب ساده است . سه جنبه وجود دارد : ساختار ، ماهیت و سبک ، اما همه به یکدیگر مرتبطند .

در آغاز با نگهداری ثبت­ ها و گزارشات خوب شروع کنید . آنچه را که در حال انجامش هستید درک کنید و چرایی­ اش را بدانید . در مورد داستانی که قصد گفتنش را دارید شفاف باشید . همواره فرضیه را در نظر داشته باشید . به ساختاریکه ارائه دادید متعهد باشید .

اول با نوشتن فصل­ های آزمایشگاهی شروع کنید . سپس اگر باز بینی ­ای از مقالات داشته ­اید را بنویسید . سپس بقیه را تکمیل کنید : نتیجه­ گیری ، مقدمه ، و خلاصه . سایر بخش­ ها مثل ضمائم نیز ممکن است در ادامه نوشته شود .

تفکر ، طراحی ، نوشتن ، بازبینی و اصلاح . به طور شفاف بیندیشید و با دقت بنویسید . وضوح ، صحت و اختصار سه کلمه­ ی کلیدی هستند . هیچ شکاف و فاصله­ای در زنجیره­ ی منطق و نظریاتی که بیان می­ کنید ، به جا نگذارید . از زیاده ­گویی و بی­ نظمی اجتناب کنید . با خواندن دقیق و حتی نوشتن دقیق­ تر سبک نگارش خود را ایجاد کنید . با چندین بار خواندن و بازبینی و اصلاح ، آنچه را که نوشته ­اید پیرایش کنید . از مشاور و سرپرست خود بخواهید تا طرح اولیه پایان­ نامه ­تان را نقد کند و در نتیجه آن را بهتر کند . از نوشتن پایان ­نامه دکتری خود لذت ببرید و موفق باشید !

هر کدام از این ها باید ترجیحا مستقل و منسجم باشند . بیان­ کننده آنچه است که می­ خواهید بگویید . تنها آن نتایجی را انتخاب و ارائه کنید که مربوط به فرضیه شما هستند . وضعیت پیچیده ­ ی نتایج آزمایشگاهی که به کمک فرضیه روشن نشده و به کمک بحث ویرایش و پیرایش نشده باشد ، نوعی بی­ احترامی و عامل سردرگمی برای خوانندگان است .

اجزای فصل شما باید از طرحی که در شکل ۲ نشان داده شده است ، پیروی کند. فرضیه خود را به وضوح بیان کنید . تمام حدسیات و فرضیات را نشان دهید . شامل اطلاعات کافی در مورد مواد و روش­ها باشد تا بتواند فرد واجد شرایط دیگری برای تکرار آزمایشات شما ایجاد کند . جزئیات خسته­ کننده اما ضروری را به بخش ضمائم بسپارید ، بنابراین شکاف و توقفی در جریان نظرات شما در زمان ارائه وجود نخواهد داشت .

اگر شما «اعداد جادویی» برای برنامه­ هایتان انتخاب کنید ، یا شرایط و موقعیت ­های خاصی را برای آزمایش ­تان داشته باشید که به آسانی برای خوانندگان واضح و مشخص نیست ، در اینجا دلایل انتخاب خود را توضیح دهید .

شکل ۲٫ این نمودار ارتباط بین مراحل مختلف فرآیند آزمایشگاهی و تجربی را نشان می­ دهد . مواد و روش­ ها را کنار نتایج­ تان قرار ندهید . در مقابل وسوسه جذاب کردن بخش نتایج خود با بحث مقاومت کنید .

مواد و روش­ها رابا نتایج ترکیب نکنید (۱۸)؛ در شکل ۲ آنها کاملا مجزا هستند . بیان روش­ها قبل ازمواد ، روشی معمول و عادی است . برای مثال ، شما قبل از گفتن جزئیات در مورد مجموعه داده­ هایی که آنها را ایجاد کرده­اید و آزموده ­اید ،  الگوریتم خود را توضیح می ­دهید . از تیتر های آموزنده و حاوی اطلاعات استفاده کنید . اگر از روشی استفاده می­ کنید که قبلا در مقالات آمده است ، آن را به طور کامل شرح ندهید ؛ به طور خلاصه یا اصلا توضیح ندهید ، و یک منبع قابل استناد ارائه دهید (۱۵).

در مورد ارائه نتایج در یک جدول و نمایش آن به صورت یک طرح و نقشه در بخش ۳٫۵ صحبت شده است . اگر نتایج شما هیچ مفهوم جدید یا غیره منتظره را نقل نمی­کند ، باید از خودتان بپرسید آیا آنها نتایج درستی برای ارائه هستند ، و همچنین آیا فرضیه شما از ابتدا به خوبی قالب­ بندیشده است . اگر نتایج شما بی­ معنی هستند ، اگر چیز جدیدی ارائه نمی­ دهند ، در مورد ناشناخته ­ها چیزی را آشکار نمی­ کنند ، و به طور کلی هیچ حس هیجان و یا دانش جدیدی را منتقل نمی ­کنند ، شما باید بنشینید و به دقت در مورد تمام آنچه انجام داده ­اید فکر کنید . همچنین می­توانید در این رابطه صحبتی با مشاور خود داشته باشید .

نتایج را با ترتیب زمانی ارائه نکنید بلکه آنها را به صورت منطقی ارائه دهید.

یک روش نام­ گذاری استاندارد برای تمام فصل­ه ای رساله روانشناسی خود انتخاب کنید و به طور یکجا ، ترجیحا در یک فصلی جلوتر از فعالیت آزمایشگاهی­ تان ، ارائه کنید و آن را «مواد و روش ­های مرسوم ومتداول» یا «نماد و چارچوب آزمایشگاهی» یا چیزی مشابه ، بنامید . علائم و نشانه­ های خود و معانی آنها را در ادامه تغییر ندهید : این باعث اذیت شدن بی ­پایان خواننده ­تان خواهد شد.

تمام وقایع و نتایج را حداقل یک­بار و در صورت امکان دو بار بررسی کنید.

از واحدهای SI  (سیستم بین­المللی واحدها) و مخفف­های معتبر استفاده کنید. وقتی منظورتان ۷۵ MHz است، نوشتن ۷۵ mhzغیر حرفه­ای است. بین عدد و واحد SI یک فاصله بگذارید و بعد از مخفف نقطه نگذارید مگر اینکه در انتهای جمله قرار گرفته باشد.

سعی کنید نتایج خود را جدا از بحث ارائه کنید . در مقابل وسوسه ­ی به هم آمیختن واقعیت و نظریه مقاومت کنید . فهمیدن کارتان آسان­تر می­شود اگر نتایج شما (اندازه ­گیری­ ها ، مشاهدات ، دریافت­ ها) از بحث (اسنتاجات، عقاید، حتی حدسیات) جدا شود .

بخش بحث در فصل آزمایشگاهی جایی است که به کارتان ارزش می­ بخشید . جایی است که در مورد نتایج خود نظر می­ دهید . چرا آنها این چنین هستند ؟ چه مفهومی و معنایی می­توانید از آن دریابید ؟ آیا آنها مطابق نظریه­ ی پذیرفته شده هستند ؟ با توجه به فرضیه شما ، آنها چه معنایی دارند ؟ آیا نتایج­ شما از فرضیه و حدسیات شما حمایت می­کند ؟ با نتایج غیره منتظره و متناقض چگونه برخورد می­ کنید ؟ می ­توانید علت آن را بگویید ؟ آیا نتایج­ تان پیشنهاد می­ کند که شما باید آزمایش ­های خود را بازبینی و اصلاح کنید یا آنها را تکرار کنید ؟ آیا آنها یک فرضیه تجدید نظر شده را نشان می­ دهند ؟ محدودیت ­های روش­ های شما چیست ؟ تناسب کار شما با سایر کارها در این زمینه چیست ؟ چه کار اضافی دیگری می­ توانید پیشنهاد دهید ؟

یک دانشجوی A+  خود را به وسیله ­ی کیفیت ، عمق ، دانش و تسلط بر موضوع که در بحث آشکار می­ شوند ، متمایز می ­کند . حتی اگر با نتیجه آزمایش فرضیه رد شود ، یک بحث عالی از نتایج به تنهایی می­ تواند شما را به درجه A+ برساند .

در سراسر انجام پایان­ نامه دکتری روانشناسی و مخصوصا در فصل­ های آزمایشگاهی ، نباید وقفه و شکافی در جریان منطق و استدلال وجود داشته باشد . ارتباطات یک زنجیره را در ذهن حفظ کنید . هر رابط به دو رابط دیگر متصل می­شود : قبلی و بعدی . غیبت هر رابط یک ضعف است . غیبت هر دو یعنی زنجیری وجود ندارد !

در مجموع ، هدف کلی شما گفتن یک داستان خوب است : داستانی جذاب ، منسجم و باورکردنی . از نتایج خود برای رسیدن به این هدف استفاده کنید و فرضیه را در ذهن حفظ کنید .

مقدمه جایی است که شما خواننده خود را با کاری که در پایان­ نامه­ دکتری روانشناسی تان تشریح شده است آشنا می­ کنید . خواننده را از موارد شناخته شده به ناشناخته ­ها هدایت می­ کنید . فرضیه را به روشنی و ضوح بیان می­ کنید . از رساله دکتری شما یک چشم ­انداز کلی و فصل به فصل ارائه می­ دهید . اگر شما بتوانید کنجکاوی و علاقه خواننده ­تان را در اولین فصل تحریک کنید یعنی مقدمه کارش را انجام داده است .

نتیجه ­گیری ­ها قدرت تفکر علمی شما را نشان می­ دهد . شما باید تمام موارد قبلی تحت عنوان «رشته ­ای از چشم ­انداز های یکپارچه» را به یکدیگر پیوند دهید . اینجا جایی است که می­گویید چرا فکر می­ کنید داستان شما یک مورد خوب است و شواهد و مدارکی از کارتان ارائه دهیدکه از ادعای شما حمایت کند . سرنوشت فرضیه شما در اینجا مشخص می­ شود : ثابت می­شود ، رد می­شود ، یا نیازمند تغییر است ؟ ممکن است به طور مختصر کارتان را با موارد دیگر مقایسه کنید ، دانش جدیدی که از کارتان حاصل شده است را ارائه دهید ، و پیشنهاد دهید برای دانش جدید و آگاهی بیشتر چه چیزی باید انجام شود . نتیجه ­گیری باید درکی از تکمیل و نهایت پایان­ نامه­ تان ارائه دهد و این رضایت را به خواننده بدهد که صرف زمان برای خواندنش بیهوده نبوده است .

مقدمه را بعد از نگارش نتیجه ­گیری بنویسید و از هماهنگی آنها مطمئن شوید (بخش ۴٫۳ را ببینید).

خلاصه یا چکیده شاید مشکل­ ترین بخش برای نوشتن باشد . با سعی بر نوشتن آن در ابتدا ، مرتکب اشتباه نشوید : زمان را به هدر خواهید داد و دلسرد می ­شوید . چکیده باید در آخر نوشته شود . یعنی زمانی که شما نسبت به داستانی که توسط پایان­ نامه ­تان گفته می­ شود احساسی خواهید داشت : یعنی داشتن دورنما و چشم ­اندازی برای صحبت ، که در زمان سخت کارکردن و هنگام نگارش فصول آزمایشگاهی یا بازبینی مقالات وجود ندارد . چنین چشم ­انداز یکپارچه ­ای برای نگارشِ یک چکیده حیاتی و ضروری است .

من فهميدم كه تمرينات زير زماني كه سعي مي­كنيم ذهن را بر نكته­اي در پايان­ نامه (يا مقاله) متمركز كنيم بسيار كمك كننده هستند . سعي كنيد پايان­ نامه خود را به شكل­هاي زير فشرده كنيد :

  • يك واژه؛
  • يك خط؛
  • يك جمله؛
  • يك بند يا پاراگراف؛
  • يك صفحه؛ و
  • يك فصل.

اين چيزي مانند درخواست نكته و پيام از فرد در حال مرگ است : او تنها مهمترين چيز يا چيزها را به شما خواهد گفت . شما از فشرده ­ترين حالتي كه پايان­ نامه­ شما را توضيح مي­ دهد شروع مي­ كنيد و به طور مرتب محدوديت تعداد واژه ­ها را كم مي­ كنيد تا به سطوح با جزئيات بيشتر و دقيق ­تر دست پيدا كنيد . جايي در ادامه مسير ، شما يك چكيده يك يا دو صفحه ­اي نوشته ­ايد و پايان­ نامه خود را به اندازه كافي خلاصه كرده ­ايد . اين راهي نظم ­يافته براي تصفيه و جدا كردن چيزهاي مهم از چيزهايي است كه نوشته ­ايد[۲].اگر خودتان اين مسير را طي نكرده ­ايد ناعادلانه (پر مخاطره) است از كارشناس و آزمونگر انتظار داشته باشيد اين كار را براي شما انجام دهد .


[۱] آنچه که می بینید همان چیزیست که به دست می آورید (What You See Is WhatYou Get).

[۲] چكيده خلاصه­اي از كل محتويات پايان ­نامه شما نيست ، بلكه تنها شامل نكات برجسته آن است ، از جمله يافته ­هاي اصلي و نتيجه­ گيري­ ها.