چگونه پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری را انجام دهیم ؟!

انجام پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری


شاید از خودتا ن تاکنون پرسیده باشید که آیا خود دانشجو بدون کمک گرفتن و مشاوره از افراد متخصص و موسسات می تواند پروپوزال و پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ای مانند حسابداری را انجام دهد ؟ شمایی که در این رشته درس می خوانید می دانید که قضیه برای بر عهده گرفتن کارهای تحقیقاتی مانند دروس تئوریک نمی باشد و روند کار احتیاج به دانستن برخی اصول روش تحقیق و آمار و موارد دیگردارد . همیشه باید مطالعه کرد و رو به جلو پیش رفت . موضوعاتی که برای حسابداری یا حسابرسی مطرح می شود می تواند در مورد بورس و یا شرکت های سرمایه گذاری و بازارهای مالی و بانک ها باشد . فارغ از نوع موضوع و حیطه آن مطالعه یک نمونه پروپوزال و پایان نامه آماده در این زمینه می تواند کمک بسیار بزرگی به دانشجو بکند .

دانشجو باید راه و روش پروپوزال و پایان نامه نویسی را یاد بگیرد ، بیان مسأله درست تنظیم کند و آنچه که در اصول و روش کار برایش مبهم است رابه کمک استاد راهنما و مشاور برای خودش حل کند . همیشه باید به یاد داشته باشید که استاد راهنما می تواند مانند یک چراغی بر سر راه شما در تاریکی عمل کند ، هر چند که خیلی حوصله پاسخ دهی نداشته باشد ! در دسترس نباشد ! نخواهد زیاد کمک کند ! فقط به اشکال گیری علاقه داشته باشد ! و یا حتی زیاد به موضوع اشراف نداشته باشد !! باز هم میتواند تجربیات گرانبهایی که دارد را در اختیار شما بگذارد . این می تواند به شما کمک کند که بخصوص در کارشناسی ارشد حسابداری بتوانید پایان نامه خود را انجام دهید .

سعی نکنید که موضوع خیلی سخت انتخاب کنید و خود را به دردسر بیندازید . از موضوعات جذاب که راحت هم انجام می شود همیشه استقبال کرده و ترس به خود راه ندهید . همیشه سعی کنید از مطالعه کردن در زمینه موضوع خود غافل نشوید و همچنین از کمک دیگر اساتیدی که در گروه و دانشکده شما وجود دارند . ذکر یک نکته در پایان ضروری به نظر می رسد و آن این است که انجام پایان نامه هم یکی از مراحل زندگی است و زندگی با یا بدون آن هم جریان دارد !

چگونه در انجام پایان نامه حسابداری کارشناسی ارشد چکیده ومقدمه خوب بنویسیم ؟

طرح پایان نامه ارشد از اجزای مختلفی تشکیل شده و برای درست انجام دادن کار مثلا در رشته حسابداری باید همه بخش ها به درستی و با رعایت اصول نوشته شود . چکیده و مقدمه دو بخش بسیار مهم هستند که چند راهنمایی ساده برای این دو بخش اینجا می شود :

چکیده پرسش (های) پژوهش، طرح پژوهش، روش شناسی و یافته های کلیدی را به طور خلاصه بیان می کند. در جمله آخر ، نتیجه اصلی پژوهش بایستی ارائه شود .

چکیده به طور معمول به شرح زیر است :

– پاراگراف ۱: موضوع / مسئله در دست چیست ؟

– پاراگراف ۲: چارچوب مفهومی / تئوری هدایت مطالعه و مسئله/ سوال پژوهش اصلی ( که به طور کلی بیان شده) چیست ؟

– پاراگراف ۳: چه روشي استفاده شده است (بسته به گرایش پايان نامه حسابداری

– پاراگراف ۴: یافته های کلیدی شامل چه مواردی هستند ؟

مقدمه در واقع کار چشم انداز و صحنه آرایی در انجام پایان نامه حسابداری را بر عهده دارد و تعیین کننده پارامترهای وسیع موضوع مورد توجه است و ” چیدمان ” یا ” نقشه راه ” آنچه که در ادامه می آید را ارائه می کند . همچنین ، مقدمه بایستی با سوالاتی که منافع تحقیقاتی را بر انگیخته و آنها را در زمینه کار قرار داده ، در ارتباط باشد . صرف نظر از این که مسئله پژوهش از طریق مسائل اجتماعی ، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ، رسانه ای یا مسائل خاص مطرح شده در مطالعات گذشته یا تاریخی الهام گرفته شده باشد ، بایستی در زمینه مفهومی وسیع تر و نقش بالقوه پیشنهاد شده پژوهش توضیح داده شود .

اجزای مورد بررسی در مقدمه پایان نامه حسابداری :

– مسئله موردنظر چیست ؟ چه چیزی در حال حاضر مربوط به آن است ؟

– پس زمینه / تاریخچه آن چیست ؟ – طرح گسترده و مختصر . اجتناب از تبدیل آن به یک صورت کاربری تاریخی یا به صورت متن زندگی نامه ای .

– موقعیت تئوری و معرفت شناختی آن چیست ؟ – بدون توضیح استدلال ، بلکه زمینه های تئوری که رساله بر آن تکیه می کند .

– پرسش (ها) / سؤالات اصلی چه مواردی هستند ؟ سوالات اصلی بایستی از موقعیت تئوری خارج شود .

– عملیاتی سازی/ روش شناسی برای پاسخ دادن به سوال پژوهشی اصلی – پاراگراف های ۲ تا ۴ “چنین روش شناسی در بخش های الف، ب، ج مورداستفاده قرار گرفته است ” .

– ساختار پایان نامه – بر اساس نکات کلیدی هر فصل (حداکثر ۱ پاراگراف در هر فصل).