آیا انجام یک پایان نامه فناوری اطلاعات (IT) در سطح دکتری به فرضیه نیاز دارد؟

آیا انجام یک پایان نامه فناوری اطلاعات (IT) در سطح دکتری به فرضیه نیاز دارد؟

 

فرضیه­ ها ممکن است مربوط به پایان­ نامه­ های علوم پایه باشد ، اما آیا به انجام پایان­ نامه فناوری اطلاعات (IT) نیز مربوط است ؟ در جواب باید بگوییم که معمولا به خاطر نوع روش در پایان نامه دکتری فناوری اطلاعات نوشتن فرضیه به دلیل اکتشافی بودن نیاز نیست . در برخی پایان نامه های مهندسی بله ، بیشتر از همه ، زیرا در مقایسه با اکتشاف ، اختراع فعالیت هدایت­ شده ­تری است ؛ انحصار متقابلی در میان نیست ! من واژه فرضیه که می­گوید : زیر بنای پایان­ نامه فناوری اطلاعات است  ، را ترجیح می­دهم ؛ ممکن است شما با اهداف یا منظور آشنا تر و راحت­ تر باشید . فرضیه نیروی محرکه (electromotive force) یا (emf) برای پایان­ نامه­ تان است . فرض کنید پروژه­ ی شما شامل استفاده از شبکه­ های عصبی مصنوعی (ANN ها) همراه با سخت ­افزاری مناسب است تا سیب­ های خوب از بد را جدا کند . فرضیه این پروژه ممکن است «امکان جداسازی سیب­ های خوب از بد با استفاده از ANN ها و سخت­ افزاری مناسب» باشد . توجه کنید که آنچه در فرضیه شما اشاره شده است تعریفی از سطوح قابل قبولی از درستی می ­باشد (چگونه کیفیت واژه­ های «ممکن»، «خوب» و «بد» را مشخص می­ کنید؟).

فرض کنید با کامل شدن پروژه­ تان شما کشف می­ کنید که سیستمی که شما طراحی کرده بودید به خوبی با سیب­ های سبز کار می­ کند اما با سیب­ ها قرمز نه . شما دانش جدیدی را کشف کرده ­اید و قادر هستید به عنوان یک نقطه­ ی شروع برای تحقیق بیشتر یک فرضیه بازبینی­ شده پیشنهاد دهید . پروژه­ ی شما صحت یک فرضیه مانند «امکان جدا کردن سیب­ های سبز خوب از سیب­ هایسبز بد با صحتی بیشتر از ۹۰ درصد و با استفاده از ANN ها و سخت ­افزاهای مناسب» را نشان می­ دهد[۱].هیچ­گاه فراموش نکنید که یک فرضیه باید زیر بنای هر پایان­ نامه باشد . این چیزی است که داستان شما درباره­ ی آن است . اگر فرضیه ­تان را در نظر داشته باشید ، در زمان نوشتن پایان­ نامه­ تان هرگز به بیراهه نمی­روید .


[۱] دکترا های علوم ادعا می ­کنند (۷) که یک فرضیه نمی ­تواند به طور قطعی ثابت شود ، اما قابل دست­کاری هست . ما در این­جا آشکار سازی این مباحث را هدایت می­ کنیم .