برخی نکات ساده در انجام پروپوزال دکتری روانشناسی

انجام پروپوزال دکتری روانشناسی

یک سری نکات هستند که در جایی نوشته نشده اند . اینها معمولا خیلی ساده هستند ولی از نظر اهمیت در درجه بالایی قرار می گیرند . فردی که پروپوزال دکتری در مثلا رشته روانشناسی می نویسد باید آنها را هم مد نظر قرار دهد . با ماهمراه باشید تا برخی از آنها را برای شما بازگو کنیم :

چگونه بنویسیم : به یاد داشته باشید که شما لازم نیست پزوپوزال تحقیاتی خود را به گونه ای که خوانده می شود ، بنویسید . در حقیقت ، شما می توانید فرآیند نوشتن خود را با یک نقشه مفهومی که روی کاغذ بزرگ رسم کردید ، آغاز کنید .

 برای نقشه مفهومی ( پروپوزال دکتری راونشناسی ) خود یک عنوان در نظر بگیرید و سپس عنوان های مناسب برای بخشهای مختلف پروپوزال تحقیق (به عنوان مثال ، مقدمه ، روش شناسی ، نتیجه گیری) بنویسید و اطراف این سطرها همانند صفحه های یک کتاب کادر بکشید .

در حال حاضر ، هر چیزی که فکر میکنید در این کادرها (مثلا اشکال ، نمودارها ، ارجاعات ، جمله های موضوع) نیاز دارید ، اضافه کنید و از رنگها برای برجسته کردن انواع مختلف محتوا نیز استفاده کنید . از آنجا که این یک بخش خلاقانه است ، نیازی نیست که ایده های خود را محدود کنید و به پاکیزگی و تمیز بودن نیز اهمیت ندهید . هدف از اینکار این است که از کل پروپوزال دکتری یک جرقه ای ایجاد شود و فصل های خود را تهیه  آماده کنید .

 گام بعدی این است که یک پیش نویس داشته باشید . در این پیش نویس با بخش متدولوژی شروع کنید و به یاد داشته باشید که اطلاعات کافی را برای اجرای آزمایشات و جمع آوری داده ها توسط فرد دیگر ، حتما تهیه شود . سپس از خودتان بپرسید ، روش پیشنهادی شما چه تفاوتی دارد؟ شما درحال انجام چه نوع تحقیقی هستید؟ این به شما کمک می کند تا زیر بخش های بعدی را بهدست آورید.

  • تجربی یا آزمایشگاهی – تجهیزات، مواد، روش
  • مدل سازی – مفروضات، ابزار ریاضی، روش
  • محاسباتی – ورودی، ابزار محاسباتی، روش.

در مرحله بعدی، مفاهیم و اهمیت تحقیقات خود را بنویسید. سپس مقدمه خود را بنویسید، اما به خاطر داشته باشید که نتایجی که شما ممکن است از تحقیقات خود استخراج کنید  (یعنی اهمیت و پیامدهای آن) با اهداف تحقیقاتی که شما در مقدمه آن را بیان کردید، مرتبط می باشد.

در نهایت، خلاصه چیزهایی را که نوشته اید، جمع آوری کرده و به کمک آنها چکیده پروپوزال خود را بنویسید.

نکات و مشکلات رایج

  • از اشکال واضح و طرح های خود ساخته شده (به عنوان مثال طرح ها) برای نشان دادن جنبه های کلیدی پروپوزال خود استفاده کنید تا بدین طریق طول کلی متن کاهش یافته و بهتر بتوانید تفکر خود را شرح دهید. هر شکل یا رسم باید یک عنوان اطلاعاتی داشته باشد. اکثر مهندسان و دانشجویان یادگیرندگان بصری هستند، بنابراین تصاویر شما برابر ۱۰۰۰ کلمه مفهوم دارد.
  • نوشته های خود را ویرایش و تصحیح کنید بدین صورت که دستور زبان ضعیف و شیوه نامناسب را از پیام خود حذف نمایید و اعتبار خود را به عنوان یک محقق به اثبات برسانید. برای اینکار می توانید از برنامه ویراستار و برنامه های لغوی دستور زبان استفاده نمایید.
  • با استادان علمی ملاقات داشته و پروپوزال خود را با صدای بلند بخوانید؛ گاهش اوقات خطاها و اشتباهات به این روش خود را نشان می دهند.
  • از زبان انتقال (به عنوان مثال “به عبارت دیگر”، “در مقابل”) برای نشان دادن به خواننده که در بخش بعدی چه اتفاقی افتاده می افتد، استفاده کنید.
  • از جملاتی که بیش از حد تردید دارد (به عنوان مثال “به نظر می رسد که …”، امید است که … “) پرهیز کنید.
  • بلوک های بزرگ متنی را به بخش های کوچکتر با استفاده از زیر عنوان ها تقسیم کنید.
  • مشکلات احتمالی یا محدودیت های تحقیق در چنین مسائل را پیش بینی کنید. بهتر است که این مسائل به طور مستقیم نشان داده شوند.
  • علت تحقیق را با سؤالات تحقیق اشتباه نگیرید: سؤالات بزرگی را که باعث می شود تحقیق شما منطقی به نظر آید را با سؤالات تحقیقاتی کوچکتر اشتباه نگیرید.
  • اطمینان حاصل کنید که پروپوزال شما برای خوانندگان قابل فهم است. هرگز تصور نکنید که خواننده حتما بخش های قبلی را به خوبی درک کرده و خوانده است. از سرفصلها استفاده کنید و ایده های کلیدی را دوباره بیان کنید.
  • چندین رونوشت (کپی) از سایر پروپوزل های تحقیقاتی در زمینه تحقیقی خودتان را تهیه کرده و روش هایی که آنها، الف) در ایجاد عناوین؛ ب) طرح پروپوزال را و ج) استفاده از زبان فنی بکار برده اند، بهره ببرید. در اینجا ممکن است که از ناظر خود در خواست کنید تا نمونه های قبلی کار تحقیقاتی تان را در اختیارتان بگذارد.
  • بررسی کنید که اهداف شما در نتایج قابل اندازه گیری و کیفی شما بیان شده است و فقط روش ها یا فعالیت ها بیانگر آن اهداف نیستند.
  • بررسی کنید که سبک ارجاع شما مناسب دانشکده یا دانشگاه شما است و  دانشجویان دیگر از این سبک به طور مکرر استفاده می کند. وب سایت کتابخانه دانشگاه های مختلفی وجود دارد که بک مرجع بسیار خوبی برای ارجاع به سبکها و همچنین پایان نامه های دکترا هستند.
  • سایت راهنمای کتابخانه دانشگاه نیز یک منبع فوق العاده برای مواد ویژه رشته ای است.
  • در نهایت، یک چک- لیست از فرم درخواست مربوطه تهیه کنید و اطمینان حاصل کنید که پروپوزال تحقیق شما با تمام معیارها مطابقت دارد.