انجام پروپوزال دکتری علوم تربیتی

نمونه پروپوزال دکترای خوب علوم تربیتی را چگونه انجام دهیم ؟ از چه چیزی کمک بگیریم ؟!

رشته علوم تربیتی از آن رشته هایی است که با توجه به نوع گرایش و ارتباط داشتن با دانش آموزان می تواند برای انجام پروپوزال و پایان نامه دکتری و ارشد موضوعات جذابی را در خود داشته باشد . اما باید برخی نکات مهم را برای نوشتن طرح پیشنهادی دکتری رعایت کنیم . البته پیروی کردن از موارد ارائه شده در زیر اجباری نمی باشد و لازم نیست دقیقا این قالب را دنبال کنید . اما به یاد داشته باشید که اگر بخواهید از توصیه های مندرج در زیر برای دانشجویان و یا سایر دانشگاه ها استفاده کنید ، می بایست به قوانین و دستورالعمل های مربوطه برای ارائه چنین برنامه ای توجه نمایید ، چرا که آن دستورا لعمل ها اولویت بیشتری نسبت به این دستورالعمل های کلی دارد . :

در هنگام نوشتن پروپوزال ، در نظر داشته باشید که پروپوزال شما همان چیزی است که باعث می شود  اطرافیان درمورد آن قضاوت کنند و این فرضیه وجود دارد که شرایط شما کاملا مناسب است . بنابراين لازم است که در ابتدا موضوع پروپوزال پيشنهادي شما کاملا واضح باشد . شفافیت موضوع باعث می شود که کیفیت و اصالت کار پیشنهادی شما به نحو بهتری قضاوت شود ، اما این امکان نیز وجود دارد که بتوان دریافت آیا منابعی برای پشتیبانی از شما وجود دارد یا اینکه یک ناظر مناسب حاضر به قضاوت از کار شما هست یا خیر .

نیازی نیست که پروپوزال شما طولانی باشد ، اما به خاطر داشته باشید که شما باید اطلاعات کافی را در پروپوزال خود ارائه دهید تا بهتر بتوان کارو عملکرد شما قضاوت شود همچنین نیازی نیست که از کلمات  تکراری نیز استفاده کنید . به عنوان یک راهنمای کلی ، یک پروپوزال دارای حداقل ۲۰۰۰ کلمه طولانی ، به علاوه مراجع و کتابشناسی است .

در هنگام شناسایی یک موضوع ، به نیازهای خود برای انجام پایان نامه دکترای علوم تربیتی توجه کنید . اگرچه بازتولید دانش موجود کاری راحت نمی باشد اماشما باید فکر کنید که چگونه این مطالعه می تواند اصالت شما را نشان دهد . راه های زیادیوجود دارد که می توانید این اصالت را نشان دهد . به عنوان مثال ، شما می توانید :

چیزی که هرگز قبل از آن مورد مطالعه قرار نگرفته است ( بخش هایی که در آن فن آوری در حال توسعه است را در نظر بگیرید ) را بررسی نمایید یا این که تحولات جدید در قانون ، چه در مورد قانون پیشین یا قانون جدید را تحلیل کنید .

مشکلات ، نظیر ناسازگاری یا شکاف در حفاظت ، همراه با قانون پیشین/ قانون موجود را شناسایی کنید .

بخش های کاری را که قبل از آن با هم ترکیب نشده اند جمع آوری کنید .

موضوع مورد نظر پروپوزال را در گرایش علوم تربیتی انتخاب کنید و سعی کنید مرتبط ترین موضوع ها را برگزینید .

مطالعه موردی تجربی انجام دهید تا تأثیر موضوع خود را در جامعه ببینید.

هر کدام از این پروژه های مختلف می تواند به متدولوژی های مختلفو  یا ترکیبی از متدولوژي ها نیاز داشته باشد .

توجه داشته باشید که پروپوزال های PhD کاملا الزام آور نیستند . در حینی که کار شما پیشرفت می کند ، ایده های شما نیز بالغ و پخته تر می شوند و در نتیجه تحقیقات کنونی شما به نوعی متفاوت از آنچه که در ابتدا پیش بینی شده بود، تبدیل می شود . با این وجود ، شما به طور گسترده به بخش های مورد مطالعه خود اطمینان دارید یعنی هدف کلی که شما در پروپوزال خود مطرح کردید با هدف کنونی شما یکی است .