تمام چالش های انتخاب موضوع پایان نامه دکتری !

تمام چالش های انتخاب موضوع پایان نامه دکتری !

یکی از شایع ترین سوالاتی که از من پرسیده میشود این است که چگونه یک موضوع پایان نامه یا پروژه پژوهشی در مقطع دکتری برای رشته های علوم انسانی مانند علوم تربیتی را انتخاب کنیم . متأسفانه انتخاب موضوع پایان نامه به اندازه ” پیدا کردن یک شکاف در ادبیات ” ساده نیست ، و بسیاری از عوامل پیچیده قابل ملاحظه وجود دارد . اگر میخواهید پایان نامه یا موضوع پایان نامه خود را بنویسید ، شما باید مقالات پایان نامه خوب را پیدا کنید چون این یک عنصر حیاتی برای ایجاد یک اثرخوب برای یک پایان نامه است . موضوعات پایان نامه خوب هم قابل کنترل ( از لحاظ پیدا کردن داده ها ) و هم قابل ارائه ( از لحاظ نتایج به دست آمده ) می باشد . در لینک زیر هزاران مقالات از موضوعات پایان نامه رایگان و موجود می باشد . اگر شما در حال نوشتن پروژه های پیشنهادی ، پایان نامه دکتری یا تزپایان نامه هستید ، این واقعا مفید خواهد بود . به طور خلاصه، خدمات ما در زمینه انتخاب موضوع  پایان نامه و تدریس رایگان ان برای شما مناسب است . نویسندگان ما بیش از همه خوشحال خواهند شد که یک مقاله یا پایان نامه در مورد هر موضوعی که در بالا ذکر شده است بنویسید . روش سفارش پایان نامه ما واقعا ساده است . فقط فرم سفارش آنلاین ما را تکمیل کرده و یک نقل قول فوری دریافت کنید . پس از دریافت رسید پرداخت ، نویسنده ما شروع به کار خواهد کرد و پایان نامه پایان یافته شما در تاریخ مقرر یا قبل از مهلت تحویل شما خواهد شد . انتخاب یک موضوع خوب برای پایان نامه ضروری است ، زیرا این امر پایه ای قوی برای ایجاد بقیه کار را فراهم می کند . یک موضوع ضعیف ، ناگزیر منجر به ایجاد یک رساله ضعیف خواهد شد ؛ اغلب دانش آموزان خیلی دیر متوجه می شوند که پایان نامه و رساله آنها بر اساس انتخاب نامناسب موضوع است و هیچ گزینه دیگری برای شروع دوباره ندارند .

این را شما نمی خواهید ؟ موضوع پایان نامه را با توجه به نقاط قوت خود در ذهن خود انتخاب کنید البته که شما می خواهید موضوع شما یک موضوع تاثیرگذاری باشد ، اما مطمئن شوید که موضوع شما یک موضوعی باشد که شما در آن احساس راحتی هنگام انجام کارکنید. اگر میخواهید پایان نامه را بر اساس موضوعی که مطمئن نیستید بنویسید،این نمایان خواهد شد.  موضوع انتخابی خود را تا زمانی که نمیتوانید از هر چیز دیگری برای نوشتن فکر کنید کنار بگذارید، سپس از یادداشتهای خود برای یافتن اینکه آیا این موضوع خاص یک پایان نامه خوب را می سازد، استفاده کنید. شما همچنین می توانید از مشاور خود مشاوره بگیرید -آنها در مورد آنچه صحبت می کننداطلاع دارند! هنگامی که یک موضوع قوی و جالب را انتخاب کرده اید ، به خوبی در راه نوشتن یک پایان نامه شگفت انگیز هستید – موفق باشید !

۱- چه چیزی باعث یک پایان نامه دکتری یا ارشد خوب می شود ؟

تحقیق خوب به عوامل بسیاری بستگی دارد ، و تنها یک ایده خوب  برای ان کافی نیست. شما می توانید یک ایده درخشان داشته باشید ، اما کیفیت نهایی تحقیق به عملکرد و اجرای شما بستگی دارد ؛ ایده ای که به خوبی اجرا می شود بسیار بهتر از یک ایده درخشان است. به نوبه خود، توانایی شما برای اجرای پژوهش بستگی به مهارت های تحقیقاتی خاص شما (مهارت های تحقیقاتی موجود و در حال توسعه) و همچنین دسترسی شما به منابع دیگر مانند تجهیزات ، بودجه ، پشتیبانی فنی و زمان بستگی دارد. از آنجایی که این عوامل به شدت متفاوت است ، ممکن است یک پروژه برای یک فرد قابل اجرا باشد یا ممکن است برای فردی دیگر کاملا غیرقابل استفاده تلقی شود. ایده تحقیقاتی شما باید برای سایرافراد اکادمیک در این زمینه مورد توجه واقع شود . بخشی ، به توانایی شما برای توجیه تحقیقات و اصالت و پیشنهاد اولیه شما بستگی دارد، اما این نیز می تواند به زمان بندی  شما نیز بستگی داشته باشد. همانطور که تکنولوژی چیزهای جدیدی را ممکن می سازد و تکنیک های قدیمی منسوخ می شوند،برخی از نظریه های مختلف و حوزه های مطالعاتی از مد افتاده تلقی میشوند. جالب بودن پروژه شما برای دیگران به اینکه چه کسی مخاطب شما است بستگی دارد ، چرا که بعضی از پروژه ها برای بعضی از مخاطبان، کاملا بی معنی و یا در بعضی موارد حتی توهین آمیز به دیگران خواهد بود. این تنها مهم نیست که شما فقط زمانی که میخواهید پایان نامه خود را ارائه دهید، ان موضوع پایان نامه یک موضوع ارزش دار باشد بلکه زمانی که شما ان  تحقیق کامل را  برای نشر و تعیین اساتید و یا داوران و یا برای کار انتخاب می کنید هم مهم است ؛ اگر سرپرست شما اساسا با پروژه شما مخالف باشد، باید پروژه دیگر یا سرپرست دیگری را انتخاب کنید .

۲- اصالت و اورجینالیتی موضوع پایان نامه دکتری :

اگر چه اصالت یک درجه ضرورت کلیدی است، هرگز تحقیق کاملا اصلی نیست. در عوض، آن ، شبیه آنچه که قبلا در لبه شناخته شده عمل می کند؛ اما هنوز هم به آنچه که قبلا انجام شده بستگی دارد و وابسته است. هر جنبه ای از تحقیق شما باید اصلی باشد. کاربرد مهارتمندانه ایده های غیر متعارف و تکنیک هایی که بخوبی استخراج شده اند به اصطلاح به شما یک پایه قابل اعتماد برای کار کردن می دهد و حتی تحقیقات انقلابی بیشتر به آن بستگی خواهند داشت، چیزی که از قبل اورجینال و دست اول نبوده است ، شاید ترکیبی از عناصر از قبل موجود از زمینه های متفاوت جدا شده در راههای  اصلی بوده اند.

۳- قسمتی از کاررا بردارید :

پژوهش علمی مشابه یادگیری است، اما در مقیاس اجتماعی. درست همانند یادگیری یک مهارت که  توانایی جمعی جامعه کنونی یا دانش جمعی جامعه کنونی را نشان میدهد. به جای جست وجوی  در شکافهایی که در ان هیچ چیز وجود ندارد، بهتر است که تحقیقات موجود  از یک کنار کار بر روی جایی که می توانید ان را انجام دهید، ادامه دهید . یکی از راه های انجام این کار این است که پس از خواندن یک مقاله از خودتان بپرسید: “آیا راهی برای گسترش این تحقیق وجود دارد یا به روش دیگر یا تکنیک های مشابه  ان که به آن نزدیک باشد میتوان ان را در غالب یک موضوع متفاوت بکار برد؟” با چند مقاله، متوجه خواهید شد که کمبود ایده ها وجود ندارد. رویکرد دیگر این است که فرضیه های اساسی را که دیگران دراین زمینه استفاده می کنند،را تست کنید. این فرض کاملا ممکن است به این دلیل که بسیاری از نویسندگان چنین ایده ای را بیان کرده اند یا به آن اشاره کرده اند، حتی اگر هرگز به طور سیستماتیک مورد آزمایش قرار نگرفته باشد،این  فرضیه امکان پذیر است. اگر چنین فرضیه حالت تستی را پیدا کرده و می توانید از آن برای تست استفاده کنید، کار شما ارزش زیادی در این زمینه  پیدا کرده است واین فرضیه ارزش خواهد داشت (اگر آن را به خوبی اجرا کنید).

۴- توسعه و گسترش دادن یک ایده :

تصمیماتی که در ابتدا در PhD در شما ایجاد می شود در مورد اینکه چه تحقیقاتی را دنبال می کنید، تحت تأثیر همه چیزهایی قرار می گیرد  که شما ان را دنبال میکنید  که این موضوع فشار زیادی را بر انتخاب شما قرار می دهد. فرایندهای خلاقانه هنگامی که تحت فشار قرار می گیرند، به بهترین نحو کار می کنند و اجازه می دهند ایده های آزادانه بسیاری را بیاموزید بدون اینکه نگران باشند که آیا آنها خوب هستند یا خیر. این آزادی مهم است، زیرا اغلب ایده های بد به عنوان مراحل میان دوره ای زمانی که در حال توسعه قرار میگیرند خوب عمل می کنند. پس اجازه دهید تصور شما آزادانه عمل شودواین تصورازادانه اجرا شود، به بسیاری از ایده ها فکر کنید و در مورد پیدا کردن آن از ابتدا نگران نباشید. یک ایده ی در حال توسعه فقط در مورد خلاقیت آزادی بحث نمیکند . هنگامی که چند ایده دارید، آنگاه کارهای متمرکز را برای اینکه این فرضیه میتواند گسترش یابد آزمایش کنید و آنها را در یک پروژه تحقیقاتی بالقوه تمرین کنید. ایا امکان گسترش کاربر روی این تست وجو دارد؟ مطمئنا شما باید ادبیات  و مقالات موجود را بررسی کنید تا مشخص شود آیا ایده شما قبلا مورد بررسی قرار گرفته است و چه تحقیق مشابهی انجام شده است. این تا حدی برای اطمینان از این است که ایده شما اصلی و طرح شما اولیه است و تا حدی به شما کمک می کند که از طریق چگونگی انجام تحقیقات خودتان ، مطلع شوید و بر روی تحقیقات خودتان فکر کنید . این ادبیات  و مقالات نوشته شده می تواند به شما نشان دهد که چگونه سایر محققان با مشکلات مشابهی روبرو شده اند،. برای دریافت بازخورد از نظر شما و پیدا کردن منابع و تخصص نیاز است  شما با سایر محققین در بخش خود صحبت کنید ، این برای شما مفیدخواهد بود .

حتی اگر یک مشکل مشخص برای کار به شما پیش اید ، راه های مختلفی برای رویکرد آن وجود خواهد داشت، بنابراین خوب است که از طریق این گزینه ها به  راه های مختلف فکر کنید، کارایی آنها را در نظر بگیرید، و نه تنها لزوما اولین گزینه ای که به ذهن می آید را  بخواهید در نظر بگیرید. توسعه یک ایده تحقیق به معنای سرمایه گذاری زمان و انرژی در بعضی از ایده هایی است که  به دنبال آن هستید . این زمان یک زمان هدر رفته نیست – اغلب از طریق بررسی یک ایده بد در ابتدا شما میتوانید پس از آن یک سرمایه گذاری بر روی یک تحقیق خوب را توسعه دهید. هر چند دیر یا زود باید انجام  پروژه را متعهد بدانید. هیچ فرمول برای پیگیری تنظیم نشده است ، اما برخی سوالات وجود دارد که می توانید از خودتان بپرسید، که ممکن است به شمادر تصمیمگیری کمک کند .

آیا پروژه دارای یک هدف مشخص است ؟

  • آیا از روش هایی که میخواهید اعمال کنید اطلاع دارید ؟
  • چه منابع وچه میزان بودجه نیاز دارید ؟
  • چه مهارت هایی برای توسعه نیاز دارید ؟
  • آیا دیگران در بخش شما تخصص خاصی دارند ؟

آیا شما علاقه مند انجام این پروژه هستید ؟

  • آیا می توانید اهمیت این پروژه را برای دیگران توجیه کنید که چرا این پروژه باید برای دیگران اهمیت داشته باشد ؟
  • و چه کسی علاقه ای به آن نشان خواهد داد ؟
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − دو =