آیا پایان نامه خوب دکتری حسابداری در سرنوشت دانشجو اثرگذار است ؟

آیا پایان نامه خوب دکتری حسابداری در سرنوشت دانشجو اثرگذار است ؟

بسیاری از دانشگاه های دنیا برای انجام رساله یا پایان نامه دکتری ارزش زیادی قائل هستند . بدین منظور دانشجویان می کوشند تا با اجرای با کیفیت کلیه مراحل کار نمره خوبی از این کار تحقیقاتی کسب کرده و با ارائه مقالات به ژورنال های معتبر دنیا برای خود نامی دست و پا کنند. اگر کسی بخواهد در انجام کار تحقیقاتی دکتری موفق باشد باید از انتخاب موضوع جدیت خود و پشتکار خود را نشان دهد و تمامی مراحل را با عزمی راسخ انجام دهد. سهل انگاری در هر یک از مراحل کار پایان نامه دکتری می تواند برای دانشجویان بسیار گران تمام شده و اهمیت آن وقتی که دانشجو در رشته ای مهم به نام حسابداری است خیلی بیشتر هم می شود . باید توجه داشت که بیشتر تحقیقات حسابداری و حسابرسی در این مقطع بسیار موضوعات پیچیده تری داشته و نباید از عناوین تکراری برای شروع کار استفاده کرد. معمولا دانشجویان رشته حسابداری که در مقطع دکتری برای نوشتن و انجام رساله و پایان نامه اقدام می کنند با تکمیل فرم انتخاب موضوع کار خود را شروع می کنند. چرا که تصویب موضوع در شورای پژوهشی دانشکده می تواند خیال فرد را از موضوع راحت کند. در ایران عدم تکرار موضوع یا استعلام پیشینه موضوع در سامانه پژوهشگاه علوم و فناوری ایران (ایران داک) انجام می گیرد و به دین ترتیب دانشجویان و اساتید راهنما خیالشان راحت می شود که کسی قبلا بر روی آن موضوع کار نکرده و همچنین دیگران از شروع کار توسط این دانشجو آگاه می شوند .

– استفاده از استاد مشاور پایان نامه :

در خیلی از موارد دانشجو می تواند دارای یک یا چند مشاور برای کار خود باشد . مشاورین آماری در بسیاری از موارد از بهترین افراد کمک کنند می باشند. چرا که استاد راهنما معمولا اینگونه راهنمایی ها برای کارهای آماری را انجام نمی دهد. داشتن نوآوری برای طرح پایان نامه دکتری حسابداری و حسابرسی ضروری می باشد و این نوآوری باید برای جامعه حالت کاربردی داشته باشد و بتواند برای رفع مشکلی کمک کند. جمع آوری داده خوب و همکاری سازمان یا شرکت های بورسی و غیر بورس که جامعه آماری مطالعه را تشکیل می دهند، می تواند کمک بسزایی در ارائه نتایج درست تر داشته باشد. اغلب مطالعات حسابداری در ایران با داده های شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران انجام می شود و علاقه مندی زیادی در این رابطه وجود دارد .

اگر دانشجو از کسی یا کسانی در انجام کار و حتی نوشتن رساله کمک می گیرد باید در درجه اول از سواد این افراد آگاهی داشته باشد و کسانی را انتخاب کند که خود مقطع دکتری را گذرانده باشد و همچنین بداند که در نهایت فردی که از این پایان نامه دفاع می کند خود دانشجو است . بنابراین باید به تمامی ابعاد کار آگاهی و اشراف کامل داشته باشد. این کار می تواند به فرد کمک کند تا در جلسه دفاع به راحتی از کار و طرحی که انجام داده دفاع کرده و توضیحات لازم را ارائه دهد و نسبت به سوالات داوران جلسه هم نگرانی به خود راه ندهد. البته دانشجویان حسابداری باید بدانند که در هنگام دفاع از تز می توانند از استاد راهنما و مشاور خود هم برای پاسخ به سوالات داوران کمک بگیرند. در بسیاری از موارد دیده شده که این کار خیلی برای دانشجویان ایرانی در رشته های حسابداری، مدیریت و روانشناسی و اقتصاد جا نیفتاده است .

– بررسی مطالعات قبلی مربوط به موضوع پایان نامه و رساله :

در ابتدای کار رساله ، دانشجو با استاد راهنما مطالعات و پژوهش های قبلی که در این رابطه وجود دارد را بررسی کرده و راجب شکاف ها و چالش هایی که با آن رو به رو هستند بحث و تبادل نظر می کنند. این همکاری و هماهنگی با استاد راهنما تا آخر انجام پایان نامه دکتری در رشته حسابداری وجود خواهد داشت. در ابتدا برای نوشتن رساله دکتری بعد تأیید موضوع کار آغاز خواهد شد و راهنمایی های لازم انجام می گردد. همکاری با استاد راهنما و داشتن قرارهای زودهنگام با وی می تواند از چند جهت دارای اهمیت باشد :

– دانشجو از مسیر کار خود منحرف نمی شود و اگر چنین اتفاقی بیفتد قبل از اینکه کار زیادی انجام شود توسط استاد راهنما در مسیر اصلی مطالعه قرار می گیرد.

– ممکن است استاد راهنما برخی ایرادهای اساسی در کار بگیرد که متوجه نشدن دانشجو می تواند در کیفیت کار ضربه بزرگی بزند.

– تصحیح کارهای اشتباه وقتی که کار زود به زود توسط استاد راهنما دیده شود راحت تر خواهد بود.

استاد راهنما می تواند مقالات جدید را در هر نوبت با دانشجو در میان گذاشته و از نظرات هم آگاه شوند .

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که وقتی دانشجو تمام و کمال در کار پایان نامه انرژی خود را گذاشته و با استاد راهنما و مشاوران خود به طور دائم در تماس باشد و مشکلات و مسائل خود را با وی در میان بگذارد می تواند انتظار داشته باشد که پایان نامه ای خوب و با کیفیت را نوشته و از آن دفاع کند و مقالات در ژورنال های معتبر ارائه دهد و این می تواند در سرنوشت دانشجو برای ادامه تحصیلات و یا کار تدریس بسیار تعیین کننده باشد .

آیا پایان نامه خوب دکتری حسابداری در سرنوشت دانشجو اثرگذار است ؟